• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om ARS enterprise AB

putte0021

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 Juli 2014
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
11
Poäng
42
Man ska läsa hela paragrafen..

3 § Kontrolluppgift ska lämnas av den som har tagit emot ränta.

Uppgiftsskyldiga är andra juridiska personer än dödsbon.

Enskild som bara har tagit emot dröjsmålsränta behöver inte lämna kontrolluppgift.

--
Enskild=fysisk person och ars och alla andra bolag är ju juridiska personer dom inte är dödsbon, och dödsbo är inte ars ab..
Så enligt den paragrafen ska hans bolag lämna KU, såvida inte han överlåtit fordran till sig som privatperson

Okej skickade ett nytt mejl till honom så får vi se
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Annars är det väl avdragsgillt även utan kontrolluppgift, bara ändra beloppet, eller ompröva om det är för tidigare år, frågar skv vilket bolag man betalat ränta till är det bara att ange vilket det var.. med lite tur börjar skatteverket utreda då ars bokfört och skattat rätt för sina intäkter.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 449
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
897
Dröjsmålsränta
En enskild person, t.ex. ett bolag, som bara har tagit emot dröjsmålsränta behöver inte lämna kontrolluppgift. Undantaget gäller inte för kommuner, myndigheter och annan offentlig verksamhet. Om en enskild person också har tagit emot annan ränta än dröjsmålsränta, ska kontrolluppgift lämnas om båda beloppen (18 kap. 3 § SFL).

Betalning till Kronofogden
Kronofogden ska bl.a. driva in obetalda fordringar, inklusive obetalda räntor. Betalningar till Kronofogden ska myndigheten sedan vidarebefordra till fordringsägaren. Skatteverkets uppfattning är att Kronofogden inte är skyldig att lämna kontrolluppgifter. Uppgiftsskyldig är istället den fordringsägare som är slutlig mottagare av räntebetalningen.

Källa skatteverket.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.1/325690.html

Sammanfattat kan man säga då
Om din skuld din skuld till ARS minskar eller om du betalar både den vanliga räntan och påminnelseräntan så är han skyldig att lämna in uppgifterna.
 

putte0021

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 Juli 2014
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
11
Poäng
42
Dröjsmålsränta
En enskild person, t.ex. ett bolag, som bara har tagit emot dröjsmålsränta behöver inte lämna kontrolluppgift. Undantaget gäller inte för kommuner, myndigheter och annan offentlig verksamhet. Om en enskild person också har tagit emot annan ränta än dröjsmålsränta, ska kontrolluppgift lämnas om båda beloppen (18 kap. 3 § SFL).

Betalning till Kronofogden
Kronofogden ska bl.a. driva in obetalda fordringar, inklusive obetalda räntor. Betalningar till Kronofogden ska myndigheten sedan vidarebefordra till fordringsägaren. Skatteverkets uppfattning är att Kronofogden inte är skyldig att lämna kontrolluppgifter. Uppgiftsskyldig är istället den fordringsägare som är slutlig mottagare av räntebetalningen.

Källa skatteverket.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.1/325690.html

Sammanfattat kan man säga då
Om din skuld din skuld till ARS minskar eller om du betalar både den vanliga räntan och påminnelseräntan så är han skyldig att lämna in uppgifterna.

okej fast där står de ju också att han ej behöver lämna uppgifter om de är dröjsmålsränta .. men jag har ju löst hela skulden på 120.000 och kapitalbeloppet va på 3500. så borde ju behöva skicka in uppgifter till skatteverket.?
jag kommer ta tag i de när min skatt är utbetald så slipper de bli fördröjning på min utbetalning jag ska få nu
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 449
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
897
okej fast där står de ju också att han ej behöver lämna uppgifter om de är dröjsmålsränta .. men jag har ju löst hela skulden på 120.000 och kapitalbeloppet va på 3500. så borde ju behöva skicka in uppgifter till skatteverket.?
jag kommer ta tag i de när min skatt är utbetald så slipper de bli fördröjning på min utbetalning jag ska få nu

Ja, år det BARA dröjsmålsränta så behöver han inte. Om du löst hela skulden så har du även betalt in vanlig ränta och då är han skyldig att rapportera in både dröjsmålsräntan samt vanliga räntan.

Om du löst hela krediten så är det hans skyldighet. Uppgifterna behöver ju du, kan tänka mig att det är svårt att veta hur mycket du betalt dit när betalningar går genom KF? Eller ser man det på deras sida ?

Är kapitalbeloppet 3500 skriv att räntan är resterande del. Finns ju ingen kontroll uppgift, så länge du har inkomst att göra avdrag mot så får du en fin skatt tillbaka. :)
 
Senast ändrad:

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
okej fast där står de ju också att han ej behöver lämna uppgifter om de är dröjsmålsränta .. men jag har ju löst hela skulden på 120.000 och kapitalbeloppet va på 3500. så borde ju behöva skicka in uppgifter till skatteverket.?
jag kommer ta tag i de när min skatt är utbetald så slipper de bli fördröjning på min utbetalning jag ska få nu

120 k för ett lån på några tusenlappar... Kan inte bara döden besöka honom!
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
120 k för ett lån på några tusenlappar... Kan inte bara döden besöka honom!
Någon som har en bild på den här Adam? Skulle vara kul att se hur han ser ut. Han låter så mesig i ljudupptagningarna från tingsrättsförhandlingarna.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 449
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
897
120 k för ett lån på några tusenlappar... Kan inte bara döden besöka honom!

Är så förvånad att han inte blåst fel människa. Men lär väl ske, han lär inte få ett långt liv.

Någon som har en bild på den här Adam? Skulle vara kul att se hur han ser ut. Han låter så mesig i ljudupptagningarna från tingsrättsförhandlingarna.

Googlat och försökt hitta men verkar svårt.
 

putte0021

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 Juli 2014
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
11
Poäng
42
Kommer göra en anonym anmälan till skatteverket prata med dem idag.. fler borde göra de .. så nu kommer de kolla upp varför han ej skickar in uppgifter till skatteverket.
Men bra om fler gör även fast de kommer kolla upp ändå..bara ringa säga att han inte vill skicka in uppgifter även fast man betalat ränta samt dröjsmålsränta
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp